Har du brug for et pusterum fra hvad end du står midt i, og har du lyst til at skrive? Og gøre det sammen med andre? Er du mellem 20-25 år og oplever du stress, præstationsangst, en følelse af ensomhed eller forkerthed måske pga dit køn, krop, hudfarve eller sociale baggrund? Oplever du at verden går lidt for hurtigt, så overvej om Dagbogsskolens Højskole er noget for dig.

Open Call
Dagbogsskolen søger lige nu unge, der vil på en uges gratis højskoleforløb i Dagbogsskrivning til juni 2024. Højskoleforløbet er et skrivekursus, som tager udgangspunkt i dagbogen som helende rum, litterær genre og kunstnerisk værktøj. Undervisningen tager form som et praksisfællesskab, hvor underviserne introducerer holdet for øvelser, dagbogslitteratur, og hvor vi i fællesskab reflekterer over skrivningen, og over hvad det gør ved os at skrive med afsæt i vores eget liv.

Det er ikke vigtigt om du har skrevet dagbog før eller ej, men det er vigtigt at du har lyst til at forpligte dig til et kreativt fællesskab, hvor vi skriver og reflekterer sammen. Du vil indgå i et hold på 10 unge, som efter endt højskoleforløb har mulighed for at fortsætte i et skrivefællesskab.

Hvorfor dagbog?
Selvom dagbogen oftest anses som et privatanliggende, er der et stort potentiale i at arbejde med den i fællesskabet. Hos Dagbogsskolen ophøjer vi dagbogen og tager den alvorligt som redskab i kunstneriske processer såvel som i trivsel. I modsætning til et typisk skrivekursus, hvor der er fokus på at blive bedre til at skrive og læse, giver dagbogsskrivningen adgang til en mere præstationsfri proces, hvor der er en anden mulighed for sammen at undersøge, hvornår der opstår skriveglæde, selvomsorg og derigennem fedt sprog, struktur mm. Desuden er dagbogen fri i sin form, den kan være digital såvel som analog, og den kan indeholde fotos, tørrede blomster, forbandelser, hårlokker, excel-ark og alt derimellem. Med dagbogen tilbyde en langsommelighed, som vi oplever, at verden kalder på. Vi kan tilbyde et rum, hvor man kan undersøge, fordybe sig og bare være lige dér med det der nu måtte være.

Tid og sted: 10. - 14. juni 2024 - kl. 9.30-15.00
Verdens Mindste Kulturhus på Mimersgade, 2200 Kbh N

Ansøgning: Send en ansøgning (max 1 side) til dagbogsskolen@gmail.com og fortæl os dit navn, din alder, hvorfor du har brug for en pause og godt vil gå på højskolen, og hvad din dagbogserfaring er. Er du i tvivl om du passer ind på højskoleforløbet, så skriv endelig til os om dine tanker.

Deadline er 1. maj, og du får svar ca 4 uger før højskolestart.

Vi glæder os til at høre fra dig!

Dagbogsskolens højskole er støttet af Foreningen Roskilde Festival

︎ dagbogsskolen@gmail.com