Julie Thalund (f.1985) er uddannet skuespiller fra The William Esper Studio (NYC) og Cand.mag. i retorik fra Københavns Universitet. Hun har arbejdet med tekstforfatning og publikumsinddragende kunst. I dag er hun en del af kollektivet Ruby Gamache, som står bag den Reumertnominerede forestilling TYK, baseret på Julie Thalunds dagbog. Lige nu er hun aktuel med en række Dagbogskoncerter i samarbejde med musikeren Tigermor.

“I årevis har jeg forsøgt at skrive dagbog. Jeg har købt dagbog på dagbog på dagbog. En med heste, en med bamser, en fra Rom, også en diktafon har jeg købt. Sådan en jeg kunne indtale mine tanker i. Ikke en eneste bog eller bånd er blevet helt udfyldt. Jeg går i gang begejstret og fuld af gåpåmod, indtil jeg før eller siden går kold. Jeg var 30 år, før jeg knækkede koden. Siden har jeg brugt dagbogen til at forstå, til at få et sprog og finde min stemme, jeg har brugt dagbogen til at skrive mig fri, og jeg har brugt dagbogen til at lave kunst og aktivisme. Lige for tiden bruger jeg den til at give plads til tabet af min far, til at lave endnu mere kunst og til at skabe en stor smuk skole, som kan få andre i gang med også at skrive dagbog.”

YNDLINGSCITAT

“Writing for a hostile world discouraged me. Writing for the diary gave me the illusion of a warm ambiance I needed to flower in.”
– Anaïs Nin

Julie Stokkendal (f.1990 i Oslo) arbejder som forfatter, oversætter og underviser i kreativ skrivning på Borups Højskole. Hun har en baggrund fra litteraturvidenskab på Københavns Universitet og Skrivekunstakademiet i Hordaland, og har tidligere arbejdet som bl.a. anmelder af børnelitteratur, tidsskriftsredaktør og forlagskonsulent.

“Dagbogen har spillet en vigtig rolle i mit liv siden jeg lærte at læse og skrive. Jeg har altid brugt den til at registrere, tænke, forstå og huske, men også til at opdage og udvikle et personlig sprog for erfaringer, som jeg blandt andet har kunnet bruge i mit arbejde som forfatter. I dag fungerer mine gamle dagbøger som en stor mindebank med litterært råstof som jeg kan tage udgangspunkt i når jeg skriver. Jeg er også meget optaget af dagbogen som litterær genre, og vil blandt andet stå for Dagbogsskolens kommende læsekreds.”

YNDLINGSCITAT

“Jeg ællsger Brian jeg gør.”
– Terese 9 år

Nadja Engholt Kaspersen (f. 1984) er Cand.mag. i retorik og teater- og performancestudier fra København og Skt. Petersborg. Hun har arbejdet med udvikling af publikumsinddragende kunst, tekstforfatning og personlig fortælling. Under navnet Linoleumsportrætter snitter hun portrætter af mennesker – portrætter som hun bl. a. udstiller med dagbogsuddrag.

“Som teenager var jeg meget bekymret for, om min søster skulle finde min dagbog – måske især fordi jeg selv ledte ihærdigt efter hendes, når hun ikke var hjemme. En dag fandt jeg den, og læste at hun havde læst i min. Jeg gik fluks ned og skrev i min dagbog, at jeg havde en fornemmelse af, at hun havde læst i min. Hævnen er sød … At skrive med henblik på at nogen en dag skulle læse med, er siden blevet min tilgang til dagbogen. Jeg har haft venindedagbog, hvor vi læste om hinandens år hver 1.januar, og mine barselsdagbøger har været tiltænkt mine venner, der skulle blive forældre. Dagbogen har desuden været et redskab til overlevelse i kriser, for eksempel i forbindelse med en lang og svær indlæggelse af mig og mit nyfødte barn. Dagbogen holdt mit nervesystem i skak, ved at modtage mine bekymringer. Bekymringer som jeg ikke altid turde dele med andre.”

Foto: Peter Dalsgaard

YNDLINGSCITAT

“Meget vil vel være vundet, når jeg først accepterer min måde at være på …”
– Villy Sørensen