Hvad er Dagbogsskolen?

Dagbogsskolen blev grundlagt i foråret 2022 af Julie Thalund, Nadja Kaspersen og Julie Stokkendal, og er en skole og et mødested med fokus på dagbøger og dagbogsskrivning. Vores mål er at inspirere så mange som muligt til at skrive dagbog og at udbrede vores viden om det, vi mener er dagbogens enorme potentiale. Vi tror på, at dagbogen kan bringe mennesker tættere på sig selv og på andre, og vi tror på, at det at skrive dagbog kan bidrage til en bedre verden. Blandt andet derfor har vi startet Dagbogsskolen.

Hvorfor dagbog?

Vi – Julie, Nadja og Julie – har hver især et nært forhold til dagbogen. Den har været vigtig i vores liv på forskellige måder og i forskellige perioder. Vi bruger den privat; til at dokumentere, bearbejde, sørge, glædes, håbe, drømme, mindes, udforske, udvikle os. Og vi bruger den kunstnerisk; til at lave teater, performances og dagbogskoncerter, til at udstille som kunst og til skønlitterære processer.

Vi mener, at en dagbog kan være mange ting. Den kan være en god ven, den kan give udløb for store følelser, den kan være poetisk, vild, fri, brutal, ærlig, ondskabsfuld, håbefuld. Den kan være en erotisk dagbog, en rejsedagbog, en fiktiv dagbog. Dagbogen er som udgangspunkt fri for præstation. Den kan bruges til personlig eller arbejdsmæssig udvikling, den kan være et redskab til litterære og kunstneriske processer. For os findes der ingen grænser for, hvad en dagbog kan være eller rumme.

Skal man gå i skole for at skrive dagbog?

Nej, ikke nødvendigvis. Men vi ved, at det kan være svært at prioritere at skrive dagbog, at finde tid og rum i en hektisk hverdag. Og vi ved, at det kan være svært at vide, hvad man skal skrive om. Hvordan man skal gøre det. Hvor ofte man skal skrive. Hvornår på døgnet. Derfor tror vi på, at der er brug for Dagbogsskolen, hvor man kan afsætte tid til sin dagbogsskrivning og sammen med andre tale om og udforske dagbogens mange muligheder i et trygt rum. Gennem bl.a. skriveøvelser, inspirationstekster og forskellige oplæg, vil vi vejlede og hjælpe vores kursister til forhåbentligvis at få gang i deres egen dagbogspraksis, og finde ud af hvad der fungerer bedst for dem.

Hiv fat i os!

Dagbogsskolen holder kurser, workshops og events, for både børn og voksne, på skoler, højskoler, arbejdspladser, plejehjem m.m. Alle kan skrive dagbog! Skriv til os på dagbogsskolen@gmail.com hvis du har en idé eller vil booke os. Vi skræddersyr gerne et oplæg til dit behov.